بي تو              

Thursday, April 17, 2008

چماق و هویج



"بچه که زمین می خورد ندو دستش را بگیر بلندش کن بذار خودش دست بذاره رو زانوش و بگه: یا علی و حالا یا بلند می شود یا نمی شود."
کارشناس گمنام مسائل اقتصاد خواب نروی خاورمیانه ای

دوستی دارم فارق التحصیل کشاورزی ( ببخشید اگر فارق را غلط می نویسم) و کارمند چاپ خانه دانش گاه علوم انسانی که از استادان آمریکا دیده اش می گفت که آنهمه مزارع فوق بزرگ در آمریکا دلیل براین است که نمی گذارند زمین ها بی هوده خرد شود و زمین ها هکتاری و ظاهری مشاع دارند تا محصولات یک دست باشد یعنی کاملا سیستم کمونیستی. اما در برداشت به اندازه سهم زمین و دارایی گندم ( مثلا) برداشت می کنند یعنی کاملا کاپیتالیستی. دوستی دیگر دارم فارق التحصیل ( ببخشید اگر فارغ نمی نویسم) علوم انسانی و روزنامه فروش و کارشناس مسایل فوتبالی که می گفت به قول پدرم خوب شد که امسال زمستان درختان خواب نرفته را سرما زد. می گویم: چرا؟ می گوید: چون پارسال همه از روی فراخی ماتحت زمین های خود را از کشت برنج برگرداند به باغات مرکبات و همگی خشک شد..
دوستی دارم که خودم باشم فارق التحصیل نشده گرافیک ( ببخشید اگر فارق ننوشتم) آقای خودم در زمینه علوم حیوانی و لگد کننده گل مرغوب صادراتی با خودم خلوت کردم و گفتم: گیرم که دولت مثل امریکای کمونیست-کاپیتالیست از تکه-کاری (اصطلاحی کاملا اقتصادی و برساخته خودم) و پراکنده برداری (اصلاح واقعا اقتصادی و برساخته خودم) جلو بگیرد و نگذارد ملت بروند درخت آلوچه و چاقاله به جای برنج بکارند باز که گیرمان پیش آیات عظام است و دعای باران؟ گیریم دولت با سیاست درهای باز بیماری هلندی فراخ ماتحتی واشر گشادشده را با طرح های نیمه ضربتی مهار کند و فکری به حال درختان خواب نرو (اصطلاح دقیقا کشاورزیک و برساخته خودم) بکند و مثلا با فن آوری هسته ای دست در genetic بایالوجی ببرد و قوه و بنیه چنار را به سوسولی اوکالیپتوس پیوند علم و اجتهاد بزند و درختان خواب روی در ظاهر بیدار ابداع کند و ما را از بحران اقتصادی رها کند. گیرم چنین کاری هم بکند باز یا باید با آلمانی ها قرارداد ببندیم که هواپیماهای باردارکننده ابرهای بی بو و باران را برفراز آسمان ایران بفرستند یا اینکه به تهدید آیات عظام بسنده کنیم و با دعاهای رگزای آنها دل خوش کنیم. چراکه دعاهای آنها معمولا به جای باران رگبار می آفریند.
با اینحال به این دولت خوش بینم چراکه فکر کنم با حل شدن معضل درختان خواب نرو خود به خود کیفیت کاغذهای اسکناس هم بالا خواهد رفت و رییس بانک مرکزی دیگر بی عرضه بازی در نخواهد آورد.
.
.
.