بي تو              

Friday, April 18, 2008

ایلاف قریش


لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ (1) إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّيْفِ (2) فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ (3) الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (4)
.
.
.
آنان که معتقدند قرآن سراسر از خدای کل بشریت است فقط به دو سوره همراه و به عبارتی یک سوره متصل قریش و فیل دقت کنند...من توضیحی نمی دهم و فقط به چند لینک ارجاع تان می دهم...تا ببینید اینهمه فداکاری و حس ناسیونالیسم و آنهمه قریش دوستی پروردگار را که چطور پروردگار محمد برای اتحاد اقتصادی قبیله قریش ، ابابیل را بر سر غیرخودی ها می فرستد اما دریغ که ذره ای از اینهمه لطف پروردگار به دیگر ادیان شامل نمی شود هیچ که مدام درحال تنبیه و تهدید هم هست...و اگر هم عذابی الیم را خودش خنثی کرده باشد از الطاف باری مرتبت بوده است...این سخنان از آن من نیست...انسان های آزاده بارها و بارها به چنین نمونه های محمدی اشاره داشته اند..حالا آقای سروش آسمان ریسمان ببافد که آیا قران منشأ زمینی دارد یا آسمانی...ما فعلا با خدای محمد کار داریم...محمدی که به سپاهیانش ثروت و دارایی کسرای ایرانیان را وعده میداد، همان کسرایی که با زاده شدن محمد شکاف برداشت.
.
.
.
یک:

كيفر لشكر فيل سواران ((به خاطراين بود كه قريش (به اين سرزمين مقدس ) الفت گيرند)) و زمينه ظهور پيامبر فراهم شود (لايلاف قريش ).
زيـرا آنها و تمام اهل ((مكه )) به خاطر مركزيت و امنيت اين سرزمين در آنجاسكنى گزيده بودند, بسيارى از مردم حجاز هر سال به آنجا مى آمدند, مراسم حج رابه جا مى آوردند و مبادلات اقتصادى و ادبى داشتند و از بركات مختلف اين سرزمين استفاده مى نمودند.
هـمـه ايـنـها در سايه امنيت ويژه آن بود, اگر با لشكركشى ابرهه و امثال او اين امنيت خدشه دار مى شد يا خانه كعبه ويران مى گشت ديگر كسى با اين سرزمين الفتى پيدا نمى كرد.
(آيه )ـ در اين آيه مى افزايد: ((الفت آنها در سفرهاى زمستانه و تابستانه )) وبه خاطر اين الفت به آن بازگردند! (ايلا فهم رحلة الشتا والصيف ).
مـمـكـن اسـت مـنـظور الفت بخشيدن قريش به اين سرزمين مقدس باشد كه آنهادر طول سفر تـابـستانه و زمستانه خود عشق و علاقه به اين كانون مقدس را از دل نبرند, و به خاطر امنيتش به سـوى آن باز گردند, نكند تحت تاثير مزاياى زندگى سرزمين يمن و شام واقع شوند و ((مكه )) را خالى كنند.
و يـا ايـن كه منظور ايجاد الفت ميان قريش و ساير مردم در طول اين دو سفربزرگ است , چرا كه بـعـد از داسـتـان ابـرهه مردم با ديده ديگرى به آنها مى نگريستند, وبراى كاروان قريش احترام و اهميت و امنيت قائل بودند.
مـى دانيم زمين ((مكه )) باغ و زراعتى نداشت , دامدارى آن نيز محدود بود,بيشترين درآمد آن از طريق همين كاروانهاى تجارى تامين مى شد, در فصل زمستان به سوى جنوب يعنى سرزمين يمن كه هواى آن نسبتا گرم بود روى مى آوردند, و درفصل تابستان به سوى شمال و سرزمين شام كه هـواى مـلايـم و مـطـلـوبى داشت , واتفاقا هم سرزمين يمن و هم سرزمين شام از كانونهاى مهم تجارت در آن روز بودند,و مكه و مدينه حلقه اتصالى درميان آن دو محسوب مى شد.
البته قريش با كارهاى خلافى كه انجام مى دادند مستحق اين همه لطف ومحبت الهى نبودند, اما چـون مـقـدر بود از ميان آن قبيله , و از آن سرزمين مقدس ,اسلام و پيغمبراكرم (ص ) طلوع كند, خداوند اين لطف را در حق آنها انجام داد.
.
.

قریش یکی از مشهورترین و مهم‌ترین قبایل عرب در حجاز بود. بیشتر نسب‌شناسان عقیده دارند که قریش لقب نضر بن کنانه، جد دوازدهم پیامبر گرامی اسلام بوده است؛ از این رو هر طایفه‌ای که نسب‌اش به «نضر بن کنانه» برسد، «قرشی» خوانده می‌شود و از قبیله قریش به شمار می‌آید.
برخی دیگر از دانشمندان نسب‌شناس، قریش را لقب فهر بن مالک، جد دهم پیامبر اکرم، دانسته‌اند و نسل او را قریشی به شمار می‌آوردند.
مسعودی، مورخ مشهور اسلامی، طایفه‌های قبیله‌ی بزرگ قریش مقارن ظهور اسلام را 25 طایفه به شرح زیر دانسته
.
.
.

سوره فیل به ترتیب مصحف صد و پنجمین و به ترتیب نزول نوزدهمین سوره قرآن است، از سور مکی به حساب می آید و پنج آیه دارد.
دلیل نام این سوره این است که داستان اصحاب فیل را بازگو می‌کند. از نظر حجم از سوره های کوتاه (قصار) قرآن و در ردیف سوره‌های جزء عمّ در حزب چهارم جزء سی به شمار می‌رود.
سوره فیل بر خلاف بسیاری از سوره‌های قرآن یک جا بر پیامبر نازل شده. (سور جمعی النزول) این سوره یک حادثه بسیار مهم تاریخی را با آیات بسیار کوتاه اما محکم و رسا توصیف می‌کند که چگونه خداوند قادر، سپاه طغیانگر ابرهه که با یورش و تهاجم به مکه، عزم ویران‌سازی کعبه را داشت، با فرستادن دسته‌هایی از ابابیل در هم کوبید.
مفسران و فقهای اسلامی معتقدند سوره فیل و سوره قریش یک سوره محسوب می‌شوند و به همین دلیل برای خواندن آنها در سوره در هر رکعت از نماز، باید هر دو را با هم خواند.
.
.
" الخیر کله فی قریش و الشر کله فی قریش " همه خوبی های عالم در خاندان قریش در این خانواده جمع شده و همه بدی های عالم هم در این خانواده جمع شده .ابوجهل ها ، ابوسفیانها ، ابولهب هاكه از سران بزرگ شرک بودند ، از همین قبیله و عشیره برخاستند و درنقطه مقابلش هم پیامبر خدا، ائمه هدی و فاطمه زهرا(س) انسانهای بزرگی هستند که ازاین قبیله و عشیره بودند.
.
.
.
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ (1) أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ (2) وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ (3) تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ (4) فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ (5)