بي تو              

Friday, November 14, 2008

قافل نشویم از بیانیه جنایی

در گفت‌گویی که با نشریه‌ای راجع به فیلمی داشتم ، به شرح سینه‌سوخته‌گی واسطه‌های دولتی اشاره شد...آن‌جا گفتیم که چه‌گونه واسطه‌های ازلی سینمای گل‌خانه‌ای دست‌ای به سوی آداب فرمایشی دراز می‌کند و چه‌گونه حرف توی دهان گذاشتن می‌شود ارزش‌مداری...خوش‌بختانه چند عزیز ارزشی نیز در نامه‌ای شبه‌خصوصی و شاید بعدترک در بولتن سپاه یا بسیج‌ای علیه‌مان صف‌آرایی کردند و با همان واج‌آرایی مشهود و همیشه‌گی ما را مشتی معلوم‌الحال تصویر کردند که تنها چیزی‌که نداریم انتقاد است و بساط‌مان را در قهوه‌خانه (شاید اگر روی‌شان می‌شد و با ادبیات‌شان هم‌شأن می‌بود قحبه‌خانه می‌نوشتند) پهن کرده‌ایم برای آرایش پیاده‌گان...خنده بر لبان‌مان ماسید...مانند همیشه...نامه علیه‌مان نوشتند و ما را نواختند...اکنون نامه‌ای به دست‌ام رسیده است از گلایه‌های اصحاب سینما که سینه‌به‌سینه و پیک به پیک هم‌دیگر را قوت قلب می‌دهند...من هم بخشی از این گزارش‌-نامه‌ را می‌آورم و شرح‌ای از سینه‌ی ما حاشیه‌رانده‌گان نیز خواهم آورد:


فرياد اعتراض سينماگران به قاچاق فيلم

بيش از يك سال و چندي است كه از اعتراض سينماگران به تكثير سي‌دي‌هاي قاچاق مي‌گذرد اما عدم ريشه‌يابي‌هاي درست منجر به بحراني شدن اين وضعيت شده است و از آنجايي كه چند سالي است زالوي قاچاق به شريان‌هاي حياتي سينماي ملي ايران چنگ انداخته است و آخرين رمق‌هاي سينماي نجيب و مظلوم ايران !!!!!!!!! را بي رحمانه مي‌مكد روز گذشته، خانواده سينما در موزه سينما گرد يكديگر آمدند و با امضاي قطعنامه‌اي اعتراض خود را به گوش مسؤولان به‌ويژه رييس جمهور و سه قوه رساندند.

اما کسی به قاچاق مخاطب اشاره‌ای نمی‌کند...چه‌گونه ذهن مخاطب را تله‌ویزیون مبتذل ایرانی آماج توپ‌خانه‌ی خویش قرار داده است و به تکثیر غیرمجاز اندیشه‌های معیوب کمر بسته است.


سه شنبه صبح باغ فردوس آكنده از طنين هنرمنداني بود كه سال‌ها در حوزه سينما خاك صحنه خورده بودند و آمده بودند تا صداي اعتراض خود را از يك حنجره ابراز نمايند.

کدام حنجره که خود قاچاقچی فریاد است؟

هنرمنداني كه سالها در سينما زيسته‌اند وامروز شاهد نابودي پيكره خانه‌شان هستند. خانه‌اي كه تمام خاطرات تلخ و شيرين خود را در آن جا نهاده‌اند. در اين ميان طنين صداي كامران ملكي، دبير هيات مديره خانه سينما به گوش مي‌رسيد كه مدعوين را به جايگاه‌هاي خود فرامي‌خواند.‌

کدام جای‌گاه؟...بر کدام کرسی بنشینیم؟...بر فغان کدام صدایی در حلقوم وامانده چنبره زنیم؟

برنامه با خيرمقدم از سوي علي معلم آغاز شد. در اين مراسم، رضا ميركريمي از حمايت‌ها و فعاليت‌هايي كه اصناف در طي چند وقت گذشته انجام داده‌اند قدرداني كرد و متذكر شد: اين قصه‌اي كه ما را به اينجا كشانده است، آخرين ضربه‌اي ‌است كه بر افراد و خانواده سينما وارد شده و ما را به اينجا كشانيده تا از حقوق آن دفاع كنيم. ‌

کدام صنف؟ صنف‌ای که خود مصنوف تصنیف ممیزی‌ست؟

هميشه دولت‌هايي هستند كه مي‌آيند و مي‌روند و با افراط، فرهنگ و سينما را به بوته فراموشي مي‌كشانند و موجب آن مي‌شود كه اهالي سينما در جايگاه واقعي خود قرار نگيرند.به گفته اين كارگردان عرصه سينما، متاسفانه ما شعار فرهنگي مي‌دهيم اما غافل از رويكرد فرهنگي هستيم و امروز آمده‌ايم تا بگوييم كه سينما زنده است و مطالباتي دارد كه براي پيگيري اين مطالبات همه تلاش خواهيم كرد.

زنده‌یاد سینما روزگاری خوب می‌گفت...

ميركريمي افزود: برخي عنوان مي‌كنند اثر منفي قاچاق سي دي در اصل به تهيه‌كنندگان باز مي‌گردد و آنها هستند كه اولين ضربه را مي‌خورند اما لازم مي‌دانم كه بگويم هنگامي كه سينما مريض مي‌شود اين بيماري به تمامي قسمت‌هاي آن رسوخ مي‌كند و همه مبتلا مي‌شوند.


مگر آن دسته فیلم‌هایی که با واسطه و پیش‌تازی تهیه‌کننده‌گان حتی مجال چرخه‌ی ویدئو را نمی‌یابند و زودی قلع و قمع‌شده از صفحه‌های مزین صدا و سیما پخش می‌شوند ، ضربه نخورده‌اند تا‌به‌حال؟

وي در راستاي سخنان خود به مقايسه توليدات در كشورهاي آسيايي از جمله ايران پرداخت و عنوان كرد:طي 15-10 سال گذشته تمامي كشورهاي آسيايي آرزو مي‌كردند چه از نظر كيفي و چه از نظر توليدي همانند ايران شوند اما درعين حال شاهد آن هستيم كه سينماي ايران رو به زوال است و كشورهايي مثل تايوان، ژاپن و چين بازار آسيا را تسخير كرده‌اند.‌ همچنين پيرو اين مباحث؛ رضا كيانيان به جايگاه رفته و در دفاع از حقوق سينماي ملي ايران گفت: متاسفم از اين كه عده‌اي از دوستان نتوانستند در اين مراسم شركت كنند، اما اين‌كه سي دي قاچاق چه بر سر سينماي ايران خواهد آورد بر همه مبرهن و واضح است و در اينجا بايد به مردم اشاره كنم به مردمي كه مخاطبان اين سي دي ها هستند واين عملكرد آنها باعث مي‌شود كه سينما تعطيل گردد و اما مطلب ديگري كه بايد به آن اشاره كنم به وزارت ارشاد و شوراي شهر است و اين كه داشتن حقوق شهروندي، داشتن يك سينماي مناسب است اما همان طور كه در اين ماهها شاهد هستيم مي‌بينيم كه كوچكترين حقوق نيز از ما سلب شده است.

وقتی کوچک‌ترین و گویا عمده‌ترین !!! حق یک سینمایی نمایش بازی‌گرش در یک تیزر روی آنتن شبکه‌ای دولتی‌ست، نباید دور هرچه خواسته‌ی اساسی را خط پر رنگ کشید؟

وي اذعان كرد: با نگاهي به تعداد سينماها مي‌توان به عمق اسفناكي موضوع پي برد. در اين راستا، رسول صدر عاملي گفت: در پنج دقيقه‌اي كه زمان دارم فقط مي‌توان شعار داد. اما مسأله‌اي كه ما را به اينجا كشانده فقط مسأله مالي نيست بلكه مسأله بي حرمتي است. برخي‌ها معتقدند كه قاچاق سي دي در تمامي كشورها وجود دارد من هم حرف آنها را تاييد مي‌كنم اما در هيچ كشوري سرقت‌ها به وضوح و بي مهابا نيست.

قاچاق مخفی؟ قاچاق ناواضح؟ یکی برای من تعریف‌اش کند...حقیقت‌اش دیگرحوصله‌ی حاشیه زدن بر الباقی را ندارم...اما این فس‌ناله‌ها همان جرگه‌ای که عرضه‌ی خودنمایی هم حتی ندارد پیش‌کش باد.


وي ادامه داد: اين وضعيت ريشه در گذشته دارد كه به هر شكلي اتفاق مي‌افتاد و دوستان سكوت مي‌كردند به دنبال تمام اين ناديده گرفتن ها است كه امروز شاهد چنين بي حرمتي بزرگي هستيم.‌صدر عاملي خاطرنشان كرد: در اين سه دهه هر كس آمد و خود را به دروغ فرهنگي دانست و در عيان به سينما ضربه زد. ‌وي ادامه داد: تمامي كشورها و ملل جهان از طريق سينما به فرهنگ سازي و اهداف خود نايل مي‌شوند، پس چرا جمهوري اسلامي ايران از سينماي ملي ايران دفاع نمي‌كند؟ وي اين اعتراض هنرمندان را پس از 80-70 سال به فال نيك گرفت و در پايان سخنان خود تصريح كرد: در برابر تمام كساني كه ما را نشانه گرفته‌اند و از تعطيلي سينما حرف مي‌زنند اعتراض مي‌كنيم.‌ همچنين فرهاد توحيدي، فيلم‌نامه‌نويس مطرح كشورمان نيز به جايگاه رفت و گفت كه سينماگران به سهم خود تا آخرين توان مي‌كوشند. ‌ در بخش ديگري از اين مراسم، رخشان بني‌اعتماد به جايگاه رفت و بيان كرد: در محل موزه سينما، تاريخ سينماي اين سرزمين را به ثبت روز 29 خرداد 86 به شهادت مي‌خوانم. ‌به شهادت روزگار غريبي كه براي اثبات واقعيتي چون روز مجبور به اعلام آن شده‌ايم، اعلام آنكه خانواده بزرگ سينماي ايران صورت به سيلي آبروداري سرخ كرده به حيات خود ادامه مي‌دهد. تاريخ را به شهادت مي‌گيرم كه سينماي ايران زير فشار سلايق مختلف سياست‌زده توانسته استقلال انديشه خود را در مسير حفظ هويت ملي دنبال كند. ‌تاريخ را به شهادت مي‌گيرم كه نقش موثر سينماي ايران در عرصه فرهنگ اين جامعه به بهانه چند توليد محدود از جانب ماهيگيران حرفه‌اي آب‌هاي گل‌آلود، يكسره ناديده و به زير سوال برده شده است. ‌تاريخ را به شهادت مي‌گيرم كه نقش ماندگار سينما قابل‌انكار نيست، حتي اگر با تكثير سي‌دي‌هاي غيرقانوني بخواهند بنيه كم جان اقتصاد آن را به نابودي بكشانند و با جايگزيني هر رسانه ديگري در خانه سينما را ببندند و اهالي آن را خانه‌نشين كنند. خردمندان، فرهيختگان و دانشجويان تاريخ را به ثبت اين واقعه گواهي دهند. در ادامه اين مراسم، محمدحسين جعفري جلوه سينما را فرصتي براي پيشرفت مردم دانست و بيان كرد: سينما منجر به پيشرفت مردمان شده و باعث سطرنشيني تمدن شايسته ايرانيان در منطقه شده است. تاريخ سينماي ايران به‌رغم فعاليت‌هاي دوستان و دشمنان ظهور و بروز يافته است.‌‌ در اين راستا ما سعي مي‌كنيم تا در بهبود وضعيت سينما اقدام به گسترش سالن‌هاي سينمايي كنيم و سالن‌هاي نمايش را افزايش دهيم و مانع هرگونه وضعيتي شويم كه مانع رشد و پيشرفت سينماگران مي‌شود. ‌وي خاطرنشان كرد: در اين مقوله، عملكرد بنيادي صورت گرفته است؛ امضاي تفاهمنامه گسترده‌اي با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در مورد سازماندهي سينماي ايران كه در پرده‌برداري از ابهام به سر مي‌برد را رفع نموده‌ايم. اما از مقوله هاي مهم ديگري كه بايد به آن اشاره شود پديده تكثير سمعي و بصري سينماي كشور است كه هم اقتصاد سينما را و هم مقبوليت و مشروعيت سينما را مورد هدف قرار داده است. ‌در ادامه اين مراسم نمايش آييني به اجرا درآمد كه مدعوين را به خود مجذوب كرده بود. ‌اما در بخش ديگر اين مراسم اميررضا خادم عضو كميته فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: سعي كرديم تاكنون بيشتر به جاي شعار دادن به حمايت از هنرمندان بپردازيم. در اين سه سال سعي كرديم به رشد 100 درصدي بودجه در مقوله‌هاي تئاتر، سينما و موسيقي بپردازيم،‌ هر چند كه اين دو برابر شدن هم گوشه‌اي از مشكلات هنرمندان و سينماگران را حل نخواهد كرد اما تا حدودي توانستيم بر وكالتي كه در مجلس شوراي اسلامي برعهده داشتيم پايبند باشيم. ‌ وي تصريح كرد: همچنين سعي كرديم تا بخش هنر و سينما را نيز وارد مقوله اشتغال‌زايي كنيم كه در اين راستا تسهيلات ارزان قيمت بانكي را براي هنرمندان در نظر گرفتيم كه البته به علت يكسري موانع اين فعاليت‌ها در سال 85 محقق نشد اما اميدوار هستيم كه در سال 86 محقق شود. ‌اما از مهم‌ترين كارهايي كه تاكنون انجام داده‌ايم، ‌تصويب قانون حمايت از سينماگران بوده است كه بر اساس اين قانون افراد متخلف، مجازات شده و مفسدين في‌الارض هم به اعدام محكوم مي‌گردند. ‌ در ادامه اين مراسم عليرضا رييسيان و رويا تيموريان نيز صحبت كردند. همچنين به دنبال صحبت‌هاي سينماگران كيومرث پوراحمد در مورد صحبت‌هاي خادم اظهار كرد: خادم از اعدام صحبت مي‌كند و اين نشانه عزم ملي است. ‌چين نيز با توسل به اعدام، اعتياد را از كشور زدود. اما دستگيري دست‌فروشان امري بي‌فايده است چراكه دست فروشان را مي‌گيريم و از باند اصلي آن قافل خواهيم ماند. كارگردان فيلم قصه‌هاي مجيد افزود: يكي ديگر از معضلات اساسي و اصلي كه با آن روبه‌رو هستيم، مساله كمبود سالن است كه بايد مسؤولان توجه خاصي به آن داشته باشند اما پيرو اين مطلب فرشته طاهرپور مانند هميشه بسيار محكم و استوار به پشت تريبون رفت و خطاب به شاهرودي، رييس قوه قضائيه گفت: آقاي شاهرودي در نظام عدلي شما ديه روح يك فيلم‌ساز چقدر است؟ ‌همچنين در پرسشي خطاب به رييس‌جمهور عنوان كرد: آقاي احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور محترم چرا يك بار هم به استان سينمايي ايران نمي‌آييد و با زبان در شأنشان صحبت نمي‌كنيد؟‌ آقاي احمدي‌نژاد براي من به عنوان فيلم‌ساز كودكان، فيلم‌سازي و توجه مسؤولان به فيلم‌سازي و سينما مهمتر از انرژي هسته‌اي و سهميه‌بندي بنزين است. وقت آن رسيده است كه فكري كنيد. در ادامه اين مراسم علي رضا داوودنژاد نيز صحبت كرد و در پايان برنامه پرويز پرستويي اقدام به خواندن قطعنامه‌ اولين گردهمايي سينماگران در دفاع از حقوق سينماي ايران پرداخت. صداي كوبنده پرويز پرستويي بر موزه تاريخي سينما طنين افكنده بود. او كه مانند هميشه با صلابت و شكوه و آرامش هميشگي اش آمده بود تا از نابودي سينماي ملي، يعني نابودي فرهنگ و هنر و نهايتا نابودي فكر و ذوق ايراني و به انزوا كشاندن هنرمندان ايراني دفاع كند شروع به خواندن قطعنامه كرد و با طنين نوري خواننده به نام كشور به كار خود پايان داد.‌در حاشيه اين مراسم، مريلا زارعي در گفت‌وگو با همبستگي از حضور در اين مراسم با شكوه ابراز خوشحالي و رضايت كرد و عنوان كرد: كوشش بيهوده به از خفتگي و اين عملكرد را بسيار مفيد ارزيابي كرد و گفت:مطمئنا با اعتراض سينماگران مسؤولان متوجه امر خواهند شد و يقين دارم كه اين عملكرد با قدرت بيش‌تري نيز ادامه پيدا خواهد كرد. همچنين تهمينه ميلاني كه همراه خواهر زاده خود در اين مراسم شركت كرده بود اظهار كرد اگر حتي اين اعتراض سينماگران به گوش مسؤولان نرسد مطمئنا مردم واكنش نشان خواهند داد و از آن حمايت خواهند كرد. در حاشيه مراسم: ‌ نمايش موزيكال درباره معضل قاچاق فيلم اجرا شد. ‌حضور جمع كثيري از هنرمندان از صنف‌ها و تشكل‌هاي‌ ‌مختلف سينمايي مشاهده مي‌شد. ‌علي معلم در بخشي از جلسه گفت: سي‌دي اين برنامه‌ ‌هم جلوي موزه سينما فروخته مي‌شود و اين تنها سي‌دي است كه اگر بيرون بيايد،‌‌ ‌ايرادي ندارد و خوب است‌! ‌حضور و مردم در اين اجتماع و گرفتن عكس و امضا از‌ ‌هنرمندان در اين مراسم جلب توجه مي‌كرد.
منبع: همبستگي
1386/3/30