بي تو              

Tuesday, October 20, 2009

انور خوجه ، خالق دشمن فرضي پشت دروازه‌ها

آلباني پس از طي بيش از 5 دهه ديكتاتوري مخوف كمونيستي و دوره 15 ساله انتقال همچنان با وضعيت نامطلوب اقتصادي روبرو بوده و در حوزه امنيتي و سياسي به دنبال يافتن چترهاي امنيتي جديد است. اين كشور همانند ديگر كشورهاي اردوگاه كمونيسم در حال حاضر دو اولويت اساسي و راهبردي را در عرصه داخلي و بين المللي دنبال مي كند:

۱ عضويت در پيمان آتلانتيك شمالي ناتو با هدف قرار گرفتن در چتر امنيتي جديد.

۲ الحاق به اتحاديه اروپا براي رسيدن به اقتصاد توسعه يافته و رفاه عمومي بهتر.

مردم اين كشور تا 1912 تحت تأثير سيطره عثمانيها بودند. در دوران فاصله دو جنگ جهاني ساختارهاي سياسي و اقتصادي نسبتاً باثباتي در آلباني ايجاد شد و قرار گرفتن اين كشور در قلمرو كمونيستي و وجود ديكتاتور مخوفي چون انورخوجه سرنوشت مردم انعطاف پذير و صلح طلب اين منطقه را در بازي برد و باخت قرار داد كه نتيجه آن ساخت قريب يك ميليون سنگر قارچ گونه در سرتاسر آلباني براي دفاع از كشور در برابر دشمنان فرضي بود كه هرگز از واقعيت آنان خبري نشد. در واقع تفكرات توتاليتاريستي انورخوجه موجب گرديد تا ارزشهاي ديني، هويتي و فرهنگي اين مردم تخريب شده و ضمن انزواي كم نظير كشور در عرصه بين المللي آلباني نيز از روند سريع پيشرفت جهاني به دور ماند.

در آلباني طي سالهاي اخير تحركات مثبتي در مسير ايجاد ساختار پلوراليسم سياسي و برقراري امنيت داخلي صورت پذيرفته كه نتيجه آن امضاي موافقتنامه ثبات و همراهي آلباني با اتحاديه اروپا در 18 فوريه 2006 توسط وزير خارجه اين كشور و كميسر گسترش اتحاديه اروپا البرهن در تيرانا بود. در مراسم امضاي اين موافقتنامه آقاي بريشا نخست وزير اين كشور ضمن بسيار مهم ارزيابي نمودن اين موافقتنامه گفت: يقيناً اين سند فرايند وحدت و انسجام سياسي احزاب كشور براي ترويج و تعميق اصلاحات دمكراتيك را تقويت خواهد كرد.

اين كشور در فرايند ايجاد ساختارهاي دمكراتيك توجه ويژه اي به امر اطلاع رساني و شكوفايي رسانه هاي خبري داشته و دارد و هر روز بر تعداد روزنامه هاي جديد و تيراژ روزنامه هاي موجود افزوده مي شود. در واقع روند سازندگي و توسعه محصور به حوزه سياسي و اجتماعي نبوده و حوزه اقتصاد و ساخت وساز را هم در برمي گيرد و در حال حاضر بيشترين ساخت و سازها در پايتخت و شهرهاي ساحلي اين كشور صورت مي پذيرد.
.
.
.
روي عكس تقه بزن