بي تو              

Tuesday, May 15, 2007

فورم اطلاعات شهرداري شهر قيرگونان

نام شهرداري : قيرگونان

سال تأسيس : يکي از سال‌هایِ يزدگردي

جمعيت: تابستان‌اش بيش ،‌ زمستان‌اش كم‌تر

بودجه : قرار است زياد شود

تعداد پرسنل: چند نفري کارمند ثابت ــ فلان تعداد کارگر قراردادي ــ فلان نفر کارگر روزمزد


اسامي شهرداران از بدو تأسيس شهرداري تاکنون :


رديف ؛ نام و نام خانوادگي؛ نام پدر؛ تاريخ‌تولد؛ مدرک تحصيلي؛ شروع خدمت؛ تاريخ انقضاء
1 اصغر مشنگ قلي نامعلوم لسيانس حبوبات پاک شده است هفته‌یِ پيش

2 خشاريار خشخاش‌‌پرور کورش 1945ميلادي سيکل فرانسه نامعلوم دو هفته پيش

3 عبدالله ايراني ارمن‌خان شناس‌نامه ندارد ديپلم ردّي هنوز وارد نشده است 3 هفته پيش



خلاصه‌اي از موقعيت شهر از نظر آب و هوا ، فاصله تا مرکز ، فرهنگ و آثار تاريخي

اين شهر مرکز بخش قيرگونان عُليا شهرستان اصفهان است. کيرکوني نام قديم اين شهر بوده‌است. پس از آن‌که اين شهر توسط سپاه ابوموسي اشعري فتح شد و جمله‌گي به تيغ تيز اسلام گردن نهادند نام اين شهر به‌خاطر بي‌ادبي بودن‌اش به قيرگونان تغيير يافت.

شهر قيرگونان بين مدار صفر درجه و 16 دقيقه و 30 ثانيه و 80 صدم ثانيه عرض شمالي و 52 درجه و 16 دقيقه و 99 ثانيه و 12 صدم ثانيه طول جغرافيايي نصف النهار گرينويچ قرار دارد و در فاصله‌اي بسيار پرت از شرق شهر اصفهان با 7868 کيلومتر ارتفاع از سطح دريا واقع شده است .

در روزگار شاه سلطان حسين صفوي ( 1106- 1135) گروهي از مردم به سبب تنگ‌سالي به 3 مايل‌ایِ غرب قيرگونان فعلي کوچيدند و دژي خشت‌وگلي ساختند و به‌دنبال آن دژ دوم و همين‌طور بگير تا برس به آپارتمان ده مرتبه و برج 13 طبقه و آسمان‌خراش 300 مرتبه را بنا نهادند که هنوز هم پا برجاست . در زمان بايسنقر عده‌اي از ساکنين در خارج قلاع و در قسمت شمال 60 درجه اقدام به ساخت و ساز بنایِ مسکوني نموده و به‌مرور بقيه ساکنين دُژوژ (دژها) نيز به آنها پيوسته و جمعيت‌اي کلوني را تشکيل دادند. علاوه بر ساخت منازل مسکوني ، عزاخانه ،‌ تيم‌چه کوچک ، تيم‌چه متوسط ، تيم‌چه گنده ، کاروان‌سرا ، ‌مُتل قو و مساجدي 3 مرتبه با «پايلوت» و سرويس بهداشتي و آسان‌سور بنا نهادند و رفته-رفته روستايي «انترسان» گسترش يافت و از رونق خاصي برخوردار گرديد. قيرگونان تا پيش از انقلاب شکوه‌مند اسلامي هم‌چنان ميان اهالي به کيرکون مشهور بود. کيرکون را مي‌توان در فرهنگ لغات آنندراج نيز يافت. اما پس از فتح اين شهر و پاك‌سازي از عناصر خودفروخته و غرب‌زده‌یِ محلي ، بنا به درخواست خود ساکنين و تحت فشار مسوولين مملکتي ، بر اساس مصوبه هيئت دولت ، به قيرگونان تغيير نام يافت و همين يکي دو سال پيش بود که به‌عنوان شهر شناخته شد و باز همين اخيراً ‌بود که شهرداریِ شهر افتتاح و راه اندازي گرديد .

اين شهر بالغ بر خيلي نفر جمعيت دارد با نرخ رشدي معادل ... که در ... خان‌وار زنده‌گي مي‌کنند. وسعت شهر دو برابر يک کلان‌شهر متر مربع وسعت دارد و بخشي از مردم به زبان فارسي و بخشي نيز به زبان محلي مشابه زبان زرگریِ ولايتي که اکثر لغات آن از زبان پهلویِ قيرگوني است صحبت مي‌کنند.

از نظر آب و هوايي شهر قيرگونان زياد تعريفي ندارد. گرم و خشک تا قسمتي ابري است. و ميزان باره‌ندگي‌اش، اي ، بدک نيست.

حداکثر مطلق دمایِ هوا در تيرماه 129 درجه فارنهايت و حداقل مطلق 2 درجه سلسيوس ثبت شده است. شهر قيرگونان به‌علت کمی ِبارنده‌گي از مناطق کم‌آب استان به‌شمار مي‌آيد و آب آشاميدني آن در دوره احمدي‌نژاد از طريق خط آب‌رسانی ِتونل دوم کندوان تا حدودي مرتفع گرديده است .

قيرگونان از نظر اقتصادي از مهم‌ترين مراکز توليد گوشت «شترگاوپلنگ» در شهرستان مي‌باشد و بالغ بر 50 واحد شترگاوپلنگ گوشتي زير نظر شرکت تعاوني شترگاوپلنگ‌داران قيرگونان در حال حاضر مشغول به فعاليت مي‌باشند.

کارگاه‌هایِ کفن‌بافی ِفراواني از ديرباز در اين شهر بوده ، به‌ويژه زنان در بافتن کفن طرح ِجوشن‌کبير ِقم در نوع ابريشمي و پشمي و در رنگ‌هایِ يشمي مهارت ويژه‌اي دارند و منبع درآمد خوبي برایِ خانواده‌ها محسوب مي‌شود.

مردمي مذهبي و پاي‌بند انقل و پنقل ؛ روزه‌یِ خود را هم‌‌واره با عرق سگي باز مي‌کنند. به شعائر مذهبي به‌شدت پشت کرده‌اند و از ديرباز بزرگاني را در فقه و ادب و هنر به دنيا صادر کرده‌اند.

برایِ مشاهده‌یِ اعضایِ شهرداریِ قيرگونان لطفاً اين‌جا را کليک بفرماييد.